Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Wąskotorówki mogą znacznie przyspieszyć. Czas na inwestycje?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
22-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Wąskotorówki mogą znacznie przyspieszyć. Czas na inwestycje?
fot. Kolej Wąskotorowa Rogów-Rawa-Biała
W ostatnim okresie zaszły bardzo istotne zmiany prawne, które hamowały rozwój kolei wąskotorowych w Polsce. Niezależnie od stanu technicznego toru dotychczas zarządcy linii o prześwicie mniejszym niż 1435 mm nie mogli zezwalać na ruch z prędkością wyższą niż 40 km/godz. Teraz limit został podniesiony do 80 km/godz.

Pomimo kilku prób wykorzystania przejętych od Polskich Kolei Państwowych linii wąskotorowych w codziennym ruchu planowym od wielu lat wąskotorówki pełnią niemal wyłącznie rolę atrakcji turystycznej. Wpływ na to mają w dużej mierze niskie prędkości, z jakimi prowadzi się na nich przewozy. Dotychczas ich podniesienie do poziomu wystarczającego do stworzenia atrakcyjnej oferty pasażerskiej było jednak niemożliwe z uwagi na ograniczenia prawne.

Zmiana nie powoduje automatycznego podniesienia prędkości

Przepisy szczebla krajowego dopuszczały bowiem kursowanie pociągów nie szybciej niż 40 km/godz., podczas gdy w wielu krajach świata wąskotorówki są pełnoprawnym elementem systemów transportowych i jeżdżą nawet trzykrotnie szybciej. Po wprowadzonych w zeszłym miesiącu zmianach ta bariera rozwoju zniknęła. – Od 20 maja obowiązuje znowelizowane rozporządzenie ministra infrastruktury zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Przyjęte w nim zmiany w zakresie kolei wąskotorowych są odpowiedzią na prośby kierowane do ministerstwa przez podmioty prowadzące działalność na liniach wąskotorowych – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy MI.

W rozporządzeniu określono m. in. nowe tzw. Tablice hamowania pociągów dla kolei wąskotorowych w zakresie prędkości do 80 km/godz. W praktyce oznacza to pojawienie się możliwości prawnej tworzenia odcinków wąskotorowych, na których pociągi mogłyby rozwinąć właśnie taką szybkość. – Wprowadzona zmiana nie powoduje automatycznego zwiększenia dozwolonej prędkości na istniejących liniach. Osiągnięcie prędkości do 80 km/godz. wymaga odpowiedniego taboru oraz odpowiedniej geometrii i właściwego stanu technicznego linii wąskotorowej – zastrzega przy tym przedstawicielka resortu.

Czas na ruch samorządów

Nasza rozmówczyni podkreśla, że eksploatowany aktualnie tabor pozwala zazwyczaj na prowadzenie ruchu z prędkością od 20 do 40 km/godz. – Osiągnięcie większych prędkości wymaga w praktyce odpowiednich inwestycji taborowych oraz infrastrukturalnych – dodaje. Zwraca jednak uwagę, że nowe rozporządzenie otwiera drogę do zwiększenia znaczenia i wykorzystania wąskotorówek.

– Decyzja co do ewentualnego użytkowania linii wąskotorowych w codziennym ruchu rozkładowym zależy od organizatora transportu – wskazuje Anna Szumańska. Zależnie od przebiegu trasy rolę tę mogą pełnić samorządy różnego szczebla. Przypomnijmy, że podniesienie limitu prędkości było postulowane m.in. w dokumentach planistycznych dotyczących rozważanych inwestycji na Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Pasażer

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Urząd Transportu Kolejowego 24 maja 2025

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Pasażer

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Przemysław Jezierski 30 marca 2025

Ozorków: Na odbudowę wąskotorówki potrzeba 5-6 mln zł

Infrastruktura

Stargard: Wąskotorówka przejezdna tylko poza miastem

Infrastruktura

Stargard: Wąskotorówka przejezdna tylko poza miastem

Kasper Fiszer 06 października 2024

Zobacz również:

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Pasażer

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Urząd Transportu Kolejowego 24 maja 2025

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Pasażer

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Przemysław Jezierski 30 marca 2025

Ozorków: Na odbudowę wąskotorówki potrzeba 5-6 mln zł

Infrastruktura

Stargard: Wąskotorówka przejezdna tylko poza miastem

Infrastruktura

Stargard: Wąskotorówka przejezdna tylko poza miastem

Kasper Fiszer 06 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5